A hazai oktatási gyakorlatban a versenyhelyzeteket gyakran alkalmazzák a tehetségek azonosításának és a tehetségcsírák kibontakoztatásának eszközéül.
Magyarországon a versenyeztetés igazán komoly hagyományokra tekint vissza, már a XIX. századtól számos lehetőség állt a kihívásokra vágyó diákok rendelkezésére. Nem pusztán a versenyeztetés múltja, de jelene is figyelemre méltó nemzetközi összehasonlításban is. Egy japán, magyar, amerikai összehasonlító vizsgálatban a kutatók azt találták, hogy a három országból Magyarország kínálja a legtöbb versenyt az általános iskolás tanulók számára. A versenyek töretlen népszerűsége ellenére azonban ezidáig kevés kutatás vizsgálta, hogy a megmérettetés folyamata, a részvétel, illetve a kiemelkedő versenyeredmény valóban hozzájárul-e a tehetségek későbbi beválásához.
A VERSENY SZEREPE A VERSENYZŐK ÉLETÉBEN ÉS AZ EREDMÉNYES VERSENYZÉS LEHETSÉGES PSZICHÉS ÖSSZETEVŐI