A tehetséggondozás nem csak a jogszabályokban deklarált kötelezettség, hanem ma már társadalmi igény és közösségi érdek is. A területtel kapcsolatban számos átfogó program és innovatív fejlesztés valósul meg hazánkban, azonban sok esetben a szakképzésben tanuló fiatalok ezekből a lehetőségekből kimaradnak. Mindemellett a szakképző intézményekben zajló tehetséggondozási formák is leginkább a tanult szakmákhoz kötődnek („szakmaspecifikusak”), miközben kevéssé hangsúlyosak az ezektől eltérő tehetségterületek fejlesztése, gondozása.
Jellemzően a különböző tehetségterületeken a tehetségazonosítással és gondozással foglalkozó szakemberek (oktatási szakemberek, iskolavezetők, oktatók és a tanulókat közvetlenül segítő más szakemberek, pszichológusok, nevelési tanácsadók stb.) folyamatosan új megoldásokat keresnek, dolgoznak ki, alkalmaznak, azaz számos jó gyakorlat alakult már ki és működik a szakképzés intézményeiben, ugyanakkor ezek jó része más érintettek számára általában ismeretlen marad.
Kitől várunk jó gyakorlatokat?
Mivel a területen elsődlegesen az oktatók és az iskolavezetők tevékenysége a meghatározó, így az ő tapasztalatuk, gyakorlatuk, módszerük feltétlenül inspiráló lehet más intézmények kollégái számára is.
Amennyiben van olyan iskolai vagy osztálytermi gyakorlata, módszertana, technikája vagy együttműködése, ami segítheti a szakképzésben tanulók tehetségazonosítási- és/vagy gondozási tevékenységét, kérjük, hogy töltse fel/küldje el a jó gyakorlat példatárba, hogy mások is megismerhessék.
Milyen a jó gyakorlat?
Bármilyen, az oktatásban, a szakképzésben vagy azon kívül alkalmazott tevékenység, amely hozzájárul ahhoz, hogy a szakképzésben tanuló fiatalok felfedezzék, kibonthassák és megélhessék a különböző területeken tehetségüket. Egy ilyen jó gyakorlat bármely tehetségterület tekintetében egyaránt lehet oktatási, tanulási technika, módszertan, illetve iskolai menedzsment szintű vagy akár egyéni programot biztosító támogató gyakorlat is. Lehet esettanulmány szövegesen bemutatva, de videó, kép- és hanganyag, prezentáció vagy akár tréning program is.
Miért hasznos, ha megosztják a jó gyakorlatukat?
Célunk egy olyan módszertani kiadvány összeállítása, amely célcsoportspecifikusan és tehetségterületenként kínál a gyakorlatban is jól hasznosítható gyakorlati és programlehetőséget. A jó gyakorlat szerzői / ismertetői feltüntetésre kerülnek a kiadványban, amely azon kívül, hogy PR és disszeminációs lehetőséget biztosít az iskola számára, egy, a szakképzésben megvalósuló tehetséghálózat megteremtésének alapját is jelentheti.
PéldaTár – szakképzési tehetséggondozó jó gyakorlatok felhasználási szabályzata
Kérjük, hogy jó gyakorlatát, tapasztalatát ossza meg velünk!